HAN Solarboat blinkt uit dankzij igus-onderdelen

Het HAN Solarboat-team maakt voor het jongste bootontwerp gebruik van enkele essentiële componenten van kunststofspecialist igus. Een corrosievrije stangkop en lichte en storingsvrije bekabeling zorgen ervoor dat informatie over de golfslag, de motortemperatuur en het vermogen snel en betrouwbaar wordt verwerkt, terwijl het gewicht van de onderdelen geminimaliseerd wordt. Die optimalisatie helpt om het team zo snel mogelijk over de finish te krijgen.

Het HAN Solarboat-team werd opgericht in 2013 en bestaat uit studenten van verschillende technische opleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en professionals van productontwikkelaar QConcepts. Onder begeleiding van de projectmanagementorganisatie IIME (Innovatie In Mobiliteit en Energie) bouwen ze een boot die vaart op zonne-energie. Het team verbetert de boot jaarlijks met behulp van moderne technieken en materialen en neemt deel aan internationale wedstrijden, zoals in Monaco (vierde plaats) en Hongarije (vijfde plaats) eerder dit jaar.

Hoogwaardig kunststof

Tijdens de ontwerpfase van het jongste bootdesign klopte het team aan bij igus, de specialist in hoogwaardig kunststof voor bewegende toepassingen. “Ze waren specifiek op zoek naar lichte, corrosiebestendige en betrouwbare materialen”, licht Roy Snellens, productmanager drytech & low-cost automation bij igus toe. “Het nieuwe bootdesign maakt gebruik van draagvleugels die de boot boven het wateroppervlak tillen om de waterweerstand te verminderen en de snelheid te verhogen.”

Een cruciaal onderdeel van dit draagvleugelsysteem is de taster, die onder de boot meedeint op de golfslag en informatie doorgeeft waarmee de hoek van de draagvleugels wordt aangepast aan de golven. Deze taster is bevestigd aan de boot met een beweeglijke stangkop. “De uitdaging voor Igus was om stangkoppen te ontwikkelen die bestand waren tegen zout water”, legt Roy Snellens uit. “We hebben daarom smering- en corrosievrije kunststof igubal stangkoppen ontwikkeld, die onder zware maritieme omstandigheden ingezet kunnen worden. Bovendien is dit type stangkop tot 40% goedkoper en 80% lichter dan gelijkaardige metalen onderdelen.”

Significant gewichtsverlies

Igus levert naast stangkoppen ook CAN-buskabels, een type elektrische kabel dat elektronische componenten met elkaar laat communiceren. Deze kabels zijn essentieel voor het meten van de temperatuur, het verbruik en het opgewekte vermogen opgewekt door de motor. In de bijna zes meter lange boot is zo’n twaalf meter kabel nodig om alle componenten te verbinden. Dankzij de gewichtsbesparing van 300 gram per meter dragen deze kabels bij aan de optimale prestaties van de boot. Bij een boot die inclusief piloot slechts 180 kilogram weegt, maakt dit lichtere gewicht een significant verschil.

Waardevolle samenwerking

Leonie Dijkhof, teamleider van HAN Solarboat, benadrukt het belang van de samenwerking: “Igus denkt actief mee over de verbetering van onze onderdelen. Wanneer iets stuk gaat in de cruciale weken voor een race, doet igus er alles aan om spoedleveringen mogelijk te maken. Dat is essentieel voor ons succes. We zijn dan ook blij dat ze sponsor zijn van ons team.”

Volgens Roy Snellens van Igus is de samenwerking met studenten van het HAN Solarboat-team waardevol voor beide partijen: “Studenten zijn de toekomst van de industrie. Via deze samenwerking kunnen we ons niet alleen zichtbaar maken bij geëngageerde studenten, maar dragen we ook bij aan de ontwikkeling van innovatieve technologieën die duurzamere mobiliteit mogelijk maken. En het is natuurlijk fantastisch om onze onderdelen tijdens een race in actie te zien”, besluit hij.

Bron: Igus