Leerlingen leren veel van race met zonneboot

Gewonnen hebben ze niet, maar geleerd des te meer. Over hoe ze een boot op zonnestroom moeten inregelen, hoe ze de accucapaciteit moeten uitlezen én over hun toekomst. ,,Ik wil iets met vliegtuigen doen, misschien wel een pilotenopleiding.”

Hádden ze maar eerder geweten dat de accu nog voor de helft vol zat. Dan had er veel meer in gezeten dan de – overigens zeer nette – zevende plek tijdens Young Solar Challenge.

Acht leerlingen van het Candea College in Duiven vaarden recent hun laatste van de drie wedstrijden in het kampioenschap, in Meppel, en behaalden daar de vijfde plaats. Al met al genoeg om in de eindstand op een zevende plaats te eindigen.

En daar zat nog veel meer in, weten Gijs Weekhout (13 jaar, vwo 2), Daan Vossers (14, havo 2) en Mano Oudejans (14, havo 3) die hun team vertegenwoordigen.

De accu leek leeg, maar was het niet

,,Dat kwam vooral door de eerste wedstrijd in Den Helder”, zegt Daan, die als piloot een belangrijke rol had. ,,We dachten dat de accu al leeg was, maar aan het eind hadden we de helft nog over. Daar hadden we veel beter kunnen scoren.”

Mano, verantwoordelijk voor de tactiek, zegt dat ze toen nog niet wisten hoe ze die capaciteit konden berekenen. ,,Ook werkte de communicatie niet goed”, zegt Gijs, de pr-man van het team. ,,De app functioneerde niet op een Apple-telefoon.”

Behalve het racen zelf hoorde ook het bouwen van de solarboat bij de uitdaging van het team, met daarin ook Koen Goosens, Hidde Assendorp, Evelien van Zwieten, Marina Daood, Stijn Spaan en begeleidster Leonie Dijkhof van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen.

Er werd samengewerkt met het Solarteam van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen.

De boot moest aangepast worden aan het eisenpakket van dit jaar

,,Ze werken aan hun eigen solarboat bij Qconcepts in Doetinchem. Daar ligt ook de boot voor de Young Solar Challenge’’, leggen ze uit. ,,Een andere school kan die twee seizoenen gebruiken.”

Ze hoefden de boot daarom niet als bouwpakket in elkaar te zetten, maar moesten de bestaande boot wel aanpassen aan de eisen, die elk jaar anders zijn. Onder meer moest een nieuw elektronicasysteem worden ingebouwd.

,,Er zijn teams die jaren achter elkaar meedoen, die hebben meer ervaring”, zegt Mano. ,,Wij hebben weer het geluk dat we het hightech uitleessysteem en gereedschap van de HAN kunnen gebruiken.”

Ze laten een filmpje zien van een mooie actie, waar Daan met een behoorlijke snelheid een tegenstander in Akkrum aan de binnenkant van een bocht inhaalt. ,,Ik raak hem net niet, dus dat leverde geen aftrekpunten op.”

In een andere scherpe bocht redde hij het team van een flinke tegenvaller. ,,Dat was tijdens de testvaart. In een bocht voelde ik dat er wat onder de motor los zat. Ik heb de boot aan de kant gelegd. Maar goed ook, want we waren de motor bijna kwijt geweest. Er zat een breuk in de plank waarmee de motor aan de boot vast zit.”

Alledrie denken ze over een technische studie

Op het Candea College hebben alledrie de leerlingen gekozen voor het Technasium, waarmee ze extra techniek in hun lessenpakket hebben. Zo konden ze een half jaar de lessen Onderzoek en Ontwerpen inzetten voor de Young Solar Challenge.

Hebben ze wat geleerd van het avontuur? In ieder geval dat varen superleuk is, zegt Daan. ,,En dat je soms beter kunt bellen dan appen”, bekent hij.

Hij ziet zichzelf na de studie niet achter een laptop werken. ,,Ik wil iets met mijn handen doen.”

Mano weet zeker dat hij de technische kant op wil. ,,Ik denk mechatronica, maar moet nog bedenken welke school.”

Gijs denkt aan werktuigbouwkunde. ,,Daarna iets met vliegtuigen, misschien wel een pilotenopleiding.”

Bron: Gelderlander