Spannende races!
Gisteren was het een enerverende dag. De ochtend begon al vroeg, want Omroep Gelderland belde ons om 7 uur, waar onze piloot Mitchel live vertelde over onze avonturen. Vervolgens zijn we snel naar de haven gegaan om ons koelsysteem aan te passen. Nog voordat onze boot het water in ging kwam Prince Albert II langs bij onze boot. Hij kon onze HAN Solarboat klompen niet weerstaan en trok ze trots aan. Daarnaast was hij ook zeer geïnteresseerd in onze boot en ging hij het gesprek aan met ons team. Dat leverde natuurlijk leuke plaatjes op.
In de middag mochten we eindelijk shinen in de haven van Yacht Club de Monaco. We begonnen met de parade, waar natuurlijk onze HAN Solarboat klompen niet konden ontbreken. De parade is vooral bedoelt om mooie plaatjes te schieten in de haven van Monaco, nou dat is gelukt hoor!
Daarna was het tijd voor de kwalificatieronde, waar we binnen 1,5 uur een rondetijd mogen neerzetten. Dat ging niet zonder slag of stoot. Onze aandrijving had wat geraakt onder water waardoor wij een pitstop nodig hadden. Helaas niet in de 3 seconden als Max, maar binnen een uur hadden we de problemen weer opgelost. Last-minute konden we, net voor sluiting van de wedstrijdbaan, toch nog een ronde afleggen. Hierdoor hebben we toch een score kunnen neerzetten. Foilend knalden we de zee over, de motorcontroller vond dat wat helaas wat minder. We lagen daardoor even stil maar hebben toch nog een 6e plek neer kunnen zetten! Daar waren we ontzettend blij mee, alleen de top 8 kwalificeert zich namelijk voor de Championship race van zaterdag.
Terwijl het team de boot weer aan klaar maken was voor de volgende dag, was Harm live te horen op Regio8. En dan vergeten we bijna dat we tussen de middag ook nog op 3FM zijn geweest en we een mooi artikel hadden bij De Gelderlander. Een mooie oogst op een intensieve dag. Een waar we trots op zijn.
Vanmorgen stonden we weer op tijd op om onze boot klaar te maken voor de Endurance. Met de opdracht om in 3 uur zo veel mogelijk rondjes te varen, hadden we besloten de vleugels van de boot te halen. Continue op vleugels varen, kost namelijk veel vermogen. De eerste uren ging het zoals gepland, maar de weergoden waren ons allen niet goedgezind. Een half uur voor het einde stak de zeewind op, wat leidde tot golven tot 1,5 meter hoog. Net voordat de 3 uur voorbij waren, hebben we dan ook besloten om naar de haven te gaan. Safety first, we vonden het niet meer verantwoord om Mitchel op de zee te laten dobberen. Gelukkig stonden piloot Mitchel en onze boot weer snel veilig aan de kant. We zijn geëindigd op een 5e plek! Vervolgens werd de boot flink van binnen uitgespoeld om het zoute water uit de boot te halen. In de middag werden de vleugels al weer onder de romp gemonteerd voor de Speed Record race, eindelijk weer wat sneller werk! Echter hebben we, net zoals bijna alle anderen, besloten niet te gaan. De golven waren nog steeds te hoog en het onderdeel telt niet mee in het klassement.