Verslag – Team beleeft spetterende race in Monaco
Een derde plek bij de fleet race, een zesde plek in het algemeen klassement en lol met elkaar en de andere teams. En natuurlijk een hoop indrukken in de jachthaven van Monaco. Het team ging vorige week voor de vijfde keer naar Monaco en het was weer een fantastische week. Een motorprobleem kon de pret niet bederven.
Nadat het team een week eerder hernieuwde energie had opgedaan met een succesvolle test op draagvleugels, was het dinsdag 10 juli weer tijd om te vertrekken richting Monaco voor de Solar & Electric Boat Challenge georganiseerd door de Yacht Club de Monaco. Met de boot achter een bus vertrok het team vanuit Doetinchem voor een lange reis van maar liefst 1354 km.
Technische keuringen
Donderdag was de dag van de keuringen. Het team doorliep de keuringen eenvoudig. Weinig verrassend, het was immers dezelfde boot als de jaren ervoor, op enkele aanpassingen na. Een test die nieuw geïntroduceerd was, was die waarbij teamleden een brand blussen. Piloot Jorrit en kersvers teamlid Shirley doorliepen deze test met verve. Tot slot was er de escape test, waarbij de piloot moet laten zien dat hij veilig en vlot de boot kan verlaten. Met 2 seconden had Jorrit de boot verlaten – met vlag en wimpel dus.
In de avond waren er Tech Talks georganiseerd, presentaties over de technische aspecten van de boten. Eén van doelen van de race-organisatie is om de engineers van de toekomst kennis en ervaring te laten opdoen met duurzame techniek. Middels de Tech Talks wordt kennis gedeeld, voor zover de teams die prijs willen geven.
Podiumplek
Op vrijdag was de eerste race, de fleet race. Bij dit onderdeel moeten de teams binnen twee uur zoveel mogelijk rondjes afleggen over een parcours buiten de jachthaven. Dit jaar vond de race plaats op een andere locatie dan voorheen, vanwege de bouw van nieuwe faciliteiten op zee. Vooraf waren de teams al in de briefing gewaarschuwd dat er op de nieuwe locatie meer golfslag kon zijn. Dit was inderdaad het geval – zo zeer dat de teams met bosjes afvielen en de race werd ingekort tot één uur. Dankzij de onverschrokken piloot Jorrit kon het team bijna de gehele race uitvaren. Zo sleepte hij eigenhandig een derde plek voor het team in de wacht.
Motor
De inzet van Jorrit was echter niet zonder gevolgen, de boot had wel erg veel water opgevangen en was uitgevallen. Het onderdeel ‘speed record’ werd overgeslagen – die telde immers toch niet voor het algemeen klassement – en het team gebruikte de vrijgekomen tijd voor het nagaan van de schade. De nieuwe elektronicabakken bleken uitermate effectief, daarbinnen was alles droog. Daarbuiten echter niet, de motor en waterkoeling hadden veel zout water gevangen. Met dank aan andere teams, die materialen beschikbaar stelden, kon de boot gerepareerd worden. In de avond ging het team met een gerust hart aan het diner bij HAN-docent Peter.
Het defect was toch niet volledig verholpen, de volgende ochtend haalde piloot Jorrit het net uit de haven, waarna hij met een weigerende motor kampte. Door de specialistische opbouw van de motor koos het team eieren voor zijn geld door motor niet ter plekke te repareren, maar later op de thuisbasis in een gecontroleerde omgeving met alles voorhanden. Het team maakte de boot grondig schoon en klaar voor vertrek. Tot slot besloten de leden de overgebleven zeven teams nog even aan te moedigen.
’s Avonds was er een diner en gala, waar de teams het evenement gezamenlijk al dansend afsloten.
Op naar huis
Zondag vertrok het team om 10.00 uur weer terug naar Nederland. Op de snelweg moesten nog wat uitzinnige Fransen ontweken worden na de gewonnen WK-finale, maar om 4.00 uur arriveerde men veilig terug in Doetinchem.
Wij kijken met een goed gevoel terug op het geslaagde evenement. Er is nog op een aantal vlakken winst te behalen. Met een team dat de boot inmiddels door en door kent hebben wij er vertrouwen in dat de beoogde verbeteringen snel doorgevoerd zullen worden.
Een aftermovie volgt zeer binnenkort. Bekijk hieronder meer foto’s van het evenement.